Goed slapen tijdens de zwangerschap is helaas geen vanzelfsprekendheid. De eerste 12 weken ben je waarschijnlijk doodmoe en wil je het liefst zo vroeg mogelijk je bed in en in het laatste trimester is slapen vooral een uitdaging. Want hoe moet je liggen met een zwangere buik? Ik vertel je graag de beste tips voor goed slapen tijdens je zwangerschap.

Goed slapen tijdens zwangerschap

Stop het piekeren

Wij vrouwen zijn een ster in piekeren. Vooral ’s nachts kunnen we ons druk maken om de kleinste dingen. Wat helpt is om overdag een piekermomentje in te lassen. Ook een kladblokje naast je bed kan helpen om je zorgen en to-do-lijstjes een plekje te geven. Probeer daarna het zoveel mogelijk los te laten en bedenk je dat je om 4uur ’s nachts weinig kunt doen om de zorgen weg te nemen en dus beter lekker kunt gaan slapen.

Kies een fijne slaaphouding

Wen jezelf eraan op je linkerzij te slapen, vooral in de laatste maanden. Op je linkerzij is namelijk de doorbloeding het beste en krijgt je baby de juiste hoeveelheid bloed en voeding. Daarnaast snurk je minder en moet je minder vaak plassen.

Ben je een echte buikslaper? Dat kan prima zolang het prettig voelt. Ik ben een echte buikslaper, maar kon helaas door de groeiende boobies al na een aantal weken niet meer op mijn buik liggen.

Op je rug liggen is ook een prima optie, al zul je merken dat op een gegeven moment het gewicht van je buik bepaalde bloedvaten platdrukt. Toch weer doorrollen naar die linkerzij dus.

Een andere tip die kan helpen om toch lekker te slapen tijdens je zwangerschap is door een voedingskussen te gebruiken in bed. Een voedingskussen is een soort slang van zo’n 2 meter lang. Je legt het kussen onder je buik ter ondersteuning, dan tussen de benen door naar de onderrug waar hij steun aan biedt. Veel vrouwen vinden het voedingskussen zelfs zo lekker liggen dat ze maanden na de zwangerschap geen afscheid kunnen nemen.

Zorg voor een goede basis

Een goed matras is altijd al heel erg belangrijk, maar tijdens de zwangerschap nog eens extra. Kies voor een stevig matras dat voldoende steun biedt.
Ook een goed dekbed is cruciaal voor een goede nachtrust. Kies voor een donzen exemplaartje, deze zijn licht maar geven toch voldoende warmte in de winter en koelte in de zomer.
En last but not least: kies een kussen die je nek en hoofd goed ondersteunt. Last van je zwangere buik of je rug? Leg meerdere kussens in je rug, onder je buik, tussen je knieën en onder je rug. Net zo veel zodat je lekker ligt.

Zorg voor een koele slaapkamer

Een koele slaapkamer zorgt ervoor dat je eerder in slaap valt en beter slaapt. Lucht de ruimte overdag voldoende en zet het raam ’s nachts op. Zorg er daarnaast voor dat je slaapkamer rustig en opgeruimd is. Onbewust zorgt een rommelige kamer voor stress en onrust in je hoofd.

Kies een vast bedritueel

Creëer een vast ritueel voordat je naar bed gaat. Neem bijvoorbeeld een warm bad of een douche om te ontspannen. Ook lezen is een goede manier om te ontspannen en je gedachtes op nul te zetten. Houd het laatste half uur voor het slapengaan rustig dus geen televisie, mobieltjes of iPad.

Vermijd bepaalde dranken en voeding

Zware en vette maaltijden zorgen niet alleen voor een opgeblazen gevoel, ze kunnen ook voor brandend maagzuur zorgen. Vermijd scherp, vet en zuur eten en kies voor een veilig maagzuurmiddel als je veel last blijft houden van brandend maagzuur. Daarnaast helpt het om lauwe melk te drinken of vanillevla te eten. Nog steeds last? Ga iets omhoog liggen door bijvoorbeeld een extra kussen te gebruiken.

Ben je misselijk? Eet dan nog iets kleins voor je gaat slapen. Leg ook crackers of biscuitjes klaar voor als je misselijk wakker wordt.

Voorkom kuitkramp

De precieze oorzaak van kuitkramp tijdens de zwangerschap is niet bekend. Deskundigen zeggen dat het komt door het feit dat door de zwangerschap de doorbloeding van de benen vaak is verstoord. Feit is dat kuitkramp behoorlijk vervelend kunnen zijn en je onverwachts ’s nachts laat wakker schrikken. Wat helpt is om direct op te staan of door je been te strekken, je hiel van je af te duwen en je tenen te strekken richting je neus.

Daarnaast kunnen de volgende tips helpen om kuitkramp te verminderen:

  • Slik extra magnesium
  • Wisselbaden of goed koud afdouchen stimuleren de doorbloeding in je benen
  • Voldoende bewegen

Drink niet teveel

Weer naar het toilet? Doordat je kindje op je blaast drukt, moet je veel vaker naar de wc. Dus ook ’s nachts. Niet ideaal aangezien je continue wordt gestoord in je nachtrust. Deze drie tips kunnen helpen om nachtelijke toiletbezoekjes zoveel mogelijk te beperken:

  • Drink overdag voldoende, maar ’s avonds beperkt
  • Drink een uur voor je naar bed gaat niets meer
  • Plas altijd voordat je naar bed gaat

Welke tips heb jij om lekker te slapen tijdens de zwangerschap?