Tijdens mijn zwangerschap had ik werkelijk waar geen enkele bad hair day. Mijn normaal gesproken droge haar was levendig, glanzend en supervol. Zelfs de kapper – die normaal altijd roept dat mijn haar zo droog is door overmatig gebruik van de stijltang (oops!) – prees mijn volle bos. En ook ik was superblij met mijn glanzende lokken. Maar helaas, nu vier maanden na de bevalling is mijn haar aan het uitvallen. Met bossen welteverstaan.

Ze hadden me al gewaarschuwd, de mede-mama’s. Na de zwangerschap begint je haar uit te vallen door de veranderingen in je hormoonhuishouden. Alle haren die je tijdens je zwangerschap niet hebt verloren (ah, vandaar die volle bos) verlies je de maanden na de bevalling. Niets dus om je zorgen over te maken. Het hoort er nu eenmaal bij. Maar een beetje irritant is het wel. Vooral als je in huis letterlijk overal haren tegenkomt. Het doucheputje was nog nooit zo vaak verstopt en ook mijn kleding zit regelmatig onder de haren. Overigens ben ik gezegend met een dikke bos met haar en is het haaruitval nog niet superextreem waardoor er – hopelijk – geen kale plekken zullen ontstaan. Gebeurt dit bij jou wel? Dan is een bezoekje aan de huisarts niet onverstandig. Er wordt dan bloed afgenomen en gekeken naar je hormoonhuishouding en of deze niet te veel afwijkt.

Hoe lang duurt haaruitval na zwangerschap?

Hoe lang je haren verliest na de bevalling verschilt per persoon. De één heeft er langer last van dan de ander, maar je kunt rekenen op ongeveer zes maanden. Ook de hoeveelheid die je verliest, verschilt per persoon. Je kunt hele bossen verliezen, inclusief kale plekken tot gevolg, of juist een klein beetje. Afwachten dus en hopen op het beste.

Tips tegen haaruitval na zwangerschap en bevalling

De ultieme tip tegen haaruitval na de zwangerschap bestaat helaas niet. Het hoort nu eenmaal bij het ontzwangeringsproces. Gelukkig zijn er wel een aantal voedingsmiddelen die een bijdrage kunnen leveren aan een gezonde, sterke en glanzende bos:

  • Fruit: meloen, sinaasappels en appels.
  • Bladgroente: spinazie, sla en andijvie.
  • Zuivel: melk, kaas en eieren.
  • Vleessoorten en vervangers: kip, noten en vis.
  • Veel water drinken.

Ook het slikken van extra vitamine kan helpen om je haren in volle glorie te herstellen. Kies hierbij voor vitamine A, C, B-6 en B-12, eiwitten, ijzer en foliumzuur.

Maar wat gebeurt er na de haaruitval?

Nou, dan groeien er weer nieuwe haren. En dan denk je waarschijnlijk ‘yes’, maar de waarheid is anders. Je krijgt er namelijk kort piekend babyhaar voor terug. Een vriendin van mij heeft nu ruim twee jaar na de geboorte van haar zoontje nog babyhaartjes dus dat ontzwangeren, dat duurt nog wel even.

Had jij ook last van haaruitval na de bevalling?