Wij vrouwen trainen wat af in de sportschool. We doen aan zumba, pilates, yoga en bodypump en daarnaast zijn we actief op de loopband en de crosstrainer. Al deze oefeningen zijn heel goed voor de conditie, maar doen weinig voor je lichaam. Als je echt een slanke en strakke lijn wilt, dan zal je als vrouw aan krachttraining moeten gaan doen. Krachttraining hoor ik je denken, dat is toch alleen voor mannen? Bovendien, van krachttraining word je toch onwijs breed en bovendien zwaarder? Het antwoord is nee. In dit artikel vertel ik je graag alles over de voordelen van krachttraining en wat het kan doen met je lichaam.

Om maar meteen met het goede nieuws te beginnen: de meeste vrouwen, en dus ook jij, zijn genetisch niet in staat om in formaat bodybuilder te veranderen. Wij vrouwen hebben namelijk, in tegenstelling tot onze mannelijke soortgenoten, bijna geen testosteronproductie. Hierdoor ontwikkel je als vrouw haast geen spiermassa, maar word je lichaam juist meer geshaped en gevormd. Het resultaat? Een strak en sexy lichaam.

Voor wie is krachttraining geschikt?

Krachttraining is geschikt voor vrouwen van alle leeftijden. Vooral na je dertigste is krachttraining een absolute aanrader. Rond deze leeftijd vertraagt je stofwisseling en wordt je vel slapper. Doormiddel van krachttraining wordt de huid weer steviger en strakker. Maar ook vrouwen onder de dertig hebben profijt bij een extra uurtje in de week krachttraining.

Combi van cardio en krachttraining

Betekent dit nu dat je je favoriete zumba-les moet opgeven en je sportavonden moet slijten tussen de halters en gewichten? Nee, een combinatie van cardio en krachttraining werkt het allerbeste. Met cardio verbrand je namelijk vetten en werk je aan je conditie. Twee aspecten die erg belangrijk zijn voor een gezond lichaam.

Krachttraining en afvallen

Wil je graag afvallen of een paar kilootjes kwijt? Met alleen cardio red je het niet. Tijdens cardiotraining bouw je weinig tot geen spiermassa op. Je werkt aan je uithoudingsvermogen en je verbrandt vet (ook erg belangrijk), maar je mist spiermassa wat belangrijk is voor het verhogen van je stofwisseling.
Na een intensieve krachttraining heb je bovendien een hogere energieverbranding. Met cardio duurt deze hogere energieverbranding ongeveer 30 tot 60 minuten. Na krachttraining duurt dit maar liefst 48 uur. Dat is 2 dagen dat je lichaam doorgaat met extra vet verbranden. Ik zeg: redenen genoeg dus om aan krachttraining te gaan doen.

Krachttraining voor vrouwen

Krachttraining is een van de meest effectieve manieren om als vrouw in shape te komen en je strakke lijn te behouden. Geïnspireerd geraakt? In de sportschool helpen ze je graag op weg en ook op internet vind je verschillende schema’s voor krachttraining.
Het belangrijkste is om te zorgen voor variatie en verandering. Zo blijf je jezelf uitdagen en vooruitgang boeken. Wees je er daarnaast van bewust dat je alle spieren in je workout opneemt. Zo houd je je lichaam in balans. Dus train niet alleen je schouders en armen, maar neem ook je benen en billen mee. Oefen in sets van 3 en herhaal de oefeningen per set 10 tot 15 keer.

Goeie tip van de deskundigen: train met een gewicht waarbij de spierfailure (het moment dat je gaat trillen en bijna niet meer kan) optreedt tussen de 8 en 12 herhalingen voor het bovenlichaam en 12 tot 15 herhalingen voor het onderlichaam.

Mijn ervaringen met krachttraining

Sinds twee maanden sta ik elke zondag in de sportschool tussen de gewichten en fitnessapparaten. Naast mijn wekelijkse uurtjes tae bo en zumba (cardio) doe ik nu ruim een uur in de week aan krachttraining. Ik begin altijd met een kleine warming-up waarna ik afwisselend mijn benen, billen, schouders, armen en buikspieren train. Een aantal oefeningen herhaal ik elke week en andere wissel ik wat meer af. Je merkt al gauw genoeg welke spieren wat extra aandacht nodig hebben en welke al wat beter getraind zijn. Zo zijn mijn armen vrij sterk, maar heb ik moeite met gewichten die ik boven mijn hoofd moet optillen.

Daarnaast merk ik dat ik sterker word en elke week meer kracht heb. De gewichten gaan omhoog (van 20 naar 25 kilo) en bepaalde oefeningen gaan me steeds makkelijker af. Wat ik wel nog elke week heb, is spierpijn. Maar dat geeft ook wel weer een goed gevoel; door de spierpijn weet je dat je goed je best hebt gedaan.

De uitdaging is om mijn krachttraining steeds meer op te bouwen en jezelf ook steeds verder te pushen. 10x herhalen? We gaan nu voor de 15! Of juist nog even dat beetje extra gewicht, gewoon om te kijken of het lukt. Ik ben in ieder geval overtuigd. Jij ook?