De zomer staat gelijk aan ijsjes, glazen rosé, lekkere hapjes en nog meer caloriebommen. Natuurlijk mag je van al dit lekkers optimaal genieten, maar wil je die extra zomerkilootjes toch graag buiten de deur houden, houd je dan aan deze vijf tips!

Slank de zomer door

Lekker zo’n vakantie. Maar veel mensen keren terug naar huis met niet alleen een uitgerust gevoel en een zongebruinde huid, maar ook met een extra kilootje of twee. Met deze tips voorkom je dat je aankomt tijdens je vakantie.

Tip 1: Start gezond

Snacken langs de snelweg met een veel te vet en zogenaamd gezond broodje bij het tankstation, dat ene saucijzenbroodjes op het station en vergeet ook het eten op het vliegveld niet. Vaak begint het ongezonde snacken al op de heenweg. Vermijd een valse start en neem je eigen gezonde maaltijd mee. Een heerlijke salade bijvoorbeeld, wat fruit en gezonde tussendoortjes zoals nootjes.

Tip 2: Zorg voor evenwicht

Ga je all-inclusive of heb je een verblijf inclusief ontbijt? Probeer je dan, ondanks de vele verleidingen, in te houden. Of kies bewust voor twee snaaidagen waarop je je helemaal mag gaan en ga de rest van de week voor gezond. Zo houd je je gewicht binnen de perken en geniet je toch van al dat lekkers.

Tip 3: Dorst of honger?

Op vakantie lijkt het wel of je altijd honger hebt. Maar wist je dat dorst vaak wordt verward met trek? Drink daarom eerst een glas water (extra lekker met een vleugje citroen of stukjes vers fruit) en kijk daarna of je nog honger hebt. Nog steeds trek en nog lang geen etenstijd? Neem dan fruit, zoals watermeloen, tussendoor.

Tip 4: Blijf bewegen

Natuurlijk is zo’n dagje op het strand of aan het zwembad heerlijk, maar de hele week op je bedje blijven liggen doet weinig goeds voor je figuur. Ga er dus regelmatig op uit. Een stad bezoeken, shoppen, wandelen in de omgeving of een fietstocht zijn niet alleen heel leuk maar zorgen ook voor dat beetje extra beweging. Probeer daarnaast zoveel mogelijk afstanden te voet af te leggen en neem alleen de bus, tram of taxi als het echt niet anders kan.

Tip 5: Zwemmen

Begin je dag goed met baantjes trekken in het zwembad. Lekker rustig nog zo in de ochtend, je bent meteen fris en wakker en bovendien heb je direct de nodige calorieën weten te verbranden. Is er ook een sportschool in het hotel? Probeer dan minimaal 2x in de week even te bewegen, al is het maar een half uurtje fietsen of op de crosstrainer.

Hoe zorg jij ervoor dat je in shape blijft in de zomer?