Voor ik mama werd (ook wel aangeduid als BC: Before Child) sportte ik drie soms wel vier uur in de week. Twee uurtjes zumba, uurtje tae bo en dan nog krachttraining. Tegenwoordig is het iets minder gunstig gesteld met mijn sportieve prestaties, maar toch probeer ik minimaal één uur in de week te sporten. Hoe ik dat doe, lees je in dit artikel.

Sporten en mama zijn

Die drie, vier keer in de week sporten tja…dat is verleden tijd. En ik kan heel wat excuses (en ook echt wel geldige redenen) bedenken waarom het niet lukt. Hier komen ze:

  • Moe. Ja, flauw excuus en van sporten krijg je juist energie maar soms… pff dan wil ik alleen maar op de bank liggen en een serie bingen.
  • Geen oppas. Man van huis? Dan moet deze mevrouw thuisblijven. En dat is minimaal twee avonden in de week. Daarnaast heeft mijn man één keer in de drie weken dienst en kan hij ieder moment opgeroepen worden. Met andere woorden: ook ik moet dan thuisblijven. Want man opgeroepen=man weg=kind alleen.
  • Geen zin. Valt in dezelfde categorie als ‘moe’. Vooral als het tijd is voor een rondje krachttraining, haak ik al snel af. Want: saaaaaaai! Alleen het resultaat is leuk (hoi kont en hoi gespierde armen), maar de weg erna toe: hel!
  • Geen of op onmogelijke tijden lessen. Om half 7 op de woensdagavond…Wie heeft dat bedacht? Het dagelijkse spitsuurtje thuis (avondeten, Jennifer eten geven, Jennifer de fles, Jennifer naar bed etc.) duurt zeker tot 19:00. No way dat ik om half 7 in de sportschool kan staan.

Redenen, en ok excuses, genoeg dus. Terwijl sporten juist zo leuk, gezellig en effectief is. Die ene keer in de week gaat ‘m sowieso wel lukken. Mijn man is die avond altijd standaard thuis, maar de rest van de week is een stuk lastiger. Toch wil ik de komende weken gaan proberen (mede met het bikiniweer in aantocht) om het aantal op te schroeven naar zeker 2x in de week. Simpelweg door het gewoon in te plannen en mijn man (zover het kan) te dwingen om thuis te blijven. Ik zeg: just do it (haha).

Tips om sporten en mama zijn te combineren

Net als ik talloze excuses om vooral niet te gaan sporten? Wellicht helpen deze tips:

  • Kies een vaste avond in de week zodat je zeker weet dat je die avond elke week een oppas hebt (manlief/opa/oma/vrienden/buren).
  • Valt er geen vaste oppas te regelen? Veel sportscholen hebben een oppas. Je kindje wordt vermaakt en jij kan in alle rust gaan sporten.
  • Kies een sport die je echt leuk vindt en waar je goed in bent. Als een houtenplank zumbadansjes uitvoeren kan heel leuk zijn (en voor heel wat lachbuien zorgen), maar als je er niet blij van wordt dan moet je het niet doen.
  • Vind je het lastig om jezelf te motiveren? Ga sporten met een vriendin die jou wél van die bank kan aftrekken.
  • Vind je het fijner om alleen te sporten, juist in een groepsles of buiten? Door te ontdekken (en te proberen) wat je echt leuk vindt, vind je veel eerder een sport die echt bij je past (en, niet onbelangrijk, houd je het langer vol).
  • Ga thuis aan de slag! Op YouTube vind je voldoende workout inspiratie en voor heel veel workouts heb je bijna tot geen attributen nodig.
  • Plannen, plannen, plannen. Vooral met een never ending to-do lijst die wij mama’s allemaal kennen, is planning essentieel. Zorg dat je kunt gaan sporten als de kids op bed liggen (of laat bijvoorbeeld je man deze taak 1x in de week overnemen).

Sport jij nu je mama bent en/of heb je tips om te beginnen met sporten?