Net bevallen en kan je niet wachten tot je weer mag gaan sporten? Of wil je juist die zwangerschapskilootjes kwijt? In dit artikel vertel ik je graag alles over sporten na de bevalling en waar je op moet letten als je weer begint met trainen.

Sporten na je bevalling

Misschien heb je gedurende de zwangerschap nog veel gesport of juist helemaal niet door allerlei kwaaltjes zoals moeheid en bekkeninstabiliteit. Feit blijft dat het belangrijk is om na je bevalling het sporten weer geleidelijk aan op te pakken. Niet alleen is het goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid, ook zul je sneller je figuur weer terug hebben door het sporten. Om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, vind je hierdoor antwoorden op de meest gestelde vragen over sporten na je bevalling.

Wanneer mag ik weer beginnen met sporten na mijn zwangerschap?

In principe wordt 6 weken na een vaginale bevalling en 8 tot 10 weken na een keizersnede aanbevolen. Belangrijkste blijft echter dat je vooral goed naar je lichaam luistert. De één zal na 5 weken weer staan te trappelen om te beginnen terwijl iemand anders pas na 3 maanden weer de draad oppakt. Overleg eventueel ook met je huisarts, een sportprofessional of verloskundige om te bepalen of je lichamelijk weer in staat bent om te gaan sporten.

Welke sporten zijn geschikt?

Je lichaam heeft 9 maanden lang een kindje gedragen en heeft dus de tijd nodig om zich te herstellen. Ze zeggen niet voor niets: 9 maanden op, 9 maanden af. Verwacht dus niet dat je direct weer op je oude sportniveau zit en begin het liefst pas 6 weken na de bevalling met lichte oefeningen. Veel sportscholen en fysiotherapeuten bieden de mogelijkheid om te sporten onder begeleiding en hebben zelfs lessen speciaal ingericht op vrouwen die net zijn bevallen. Je krijgt dan speciale oefeningen en de juiste begeleiding zodat je langzaamaan conditie opbouwt en werkt aan je kracht.

Wat zijn de voordelen van sporten na de bevalling?

Sporten is sowieso erg gezond en vooral na je bevalling en met het hectische en drukke leven dat je nu hebt met een kindje erbij, heeft sporten de nodige voordelen:

  • Van sporten krijg je energie (echt waar!). Zelfs al ben je doodmoe van alle gebroken nachten, sporten zorgt ervoor dat je je fitter voelt. Hierdoor zul je je, ondanks de minimale uurtjes slaap, veel actiever voelen dan wanneer je niet sport.
  • Je conditie wordt veel beter. Handig als je kleintje over een x aantal maanden begint met lopen.
  • Door sporten maak je gelukshormonen aan.
  • Sporten is de perfecte manier om te ontspannen, te ontladen en even een momentje voor jezelf te hebben.
  • And last but not least: je hebt sneller je oude figuur weer terug.

Hoe zit het met de buikspieren na mijn bevalling?

Tijdens de zwangerschap mag je je rechte buikspieren absoluut niet trainen. Deze spieren worden tijdens de zwangerschap flink opgerekt en het trainen van de buikspieren tijdens je zwangerschap kan leiden tot blijvende diastase: je buikspieren blijven hierbij uit elkaar staan. Merk je dat je een ‘gat’ hebt tussen je rechte buikspieren vlak na de bevalling? Geen paniek. Dit is heel normaal en herstelt zich vanzelf weer. Ben je echter al een tijdje geleden bevallen en zit er nog steeds een flink gat? Ga dan vooral even langs de fysiotherapeut of huisarts zodat een professional hier naar kan kijken.

Vermoed je geen diastase? Dan kan je rustig beginnen met het opbouwen en versterken van je buikspieren. Bouw dit heel langzaam op. Je buikspieren hebben echt even de tijd nodig om te herstellen. Wacht minimaal 6 weken na je bevalling en vraag bij de nacontrole bij de verloskundige (deze is meestal 6 weken na je bevalling) of je je buikspieren weer mag trainen.

Hoe zit het met mijn bekkenbodemspieren?

Naast je buikspieren, zijn ook je bekkenbodemspieren slapper geworden en hebben ze gedurende de zwangerschap heel wat te verduren gehad. Het trainen van je bekkenbodemspieren is tijdens, maar ook zeker na de zwangerschap erg belangrijk. Met de juiste oefeningen kun je eventuele verzakking van de baarmoeder en incontinentieproblemen voorkomen. Vraag om gerichte oefeningen van je fysio om bewust aan de slag te gaan met het trainen van je bekkenbodemspieren.

De juiste sportoutfit

Uiteraard mag een goede sportoutfit niet ontbreken nu je weer aan de slag gaat. Misschien dat je je oude sportkleding weer past (lucky you!), maar zo niet dan is dit de perfecte reden om een nieuwe outfit te scoren. Naast een comfi sportbroek, top of T-shirt en goeie sportschoenen, mag een speciale sportbh niet ontbreken. Vooral nu je borsten door de zwangerschap en eventuele borstvoeding die je nog geeft een stukje groter zijn dan voorheen. Een goede sportbh geeft je borsten steun en maken het sporten een stuk plezieriger.

Tip: nog (logischerwijs) last van een slappe buik? Draag een strakke top met daaroverheen een losvallende top. Hierdoor heb je toch de stevigheid die je nodig hebt om je borsten en buik te ondersteunen, maar voel je je veel zekerder over je lichaam doordat je nog niet zo strakke buik niet te zien is voor anderen.

Mijn favoriete sportoutfit

Mijn ideale sportoutfit is stoer en vrouwelijk tegelijkertijd. Het liefst combineer ik basickleuren als zwart, grijs en wit met felle kleuren zoals roze, groen of blauw. Onderstaande outfit shop je gemakkelijk online via intersport.nl. Hier vind je een brede collectie met fitnesskleding, – schoenen, -accessoires en nog veel meer. Zeker een aanrader als je op zoek bent naar een mooie, trendy en betaalbare sportoutfit.

1. Fijne trainingstop van Nike. Om zo in te gaan sporten, maar ook ideaal voor tijdens de warming up of cooling down als je spieren nog warm moeten worden of juist snel afkoelen.

2. Iets wat wijdvallende top in een mooie zalmroze kleur. Voelt licht aan op de huid en zorgt voor maximale bewegingsvrijheid.

3. Zoals eerder al aangegeven is een goede sportbh een must. Deze van NIKE is speciaal ontworpen voor de licht intensieve workouts en kan dus prima gebruikt worden de eerste weken/maanden na je bevalling als je nog langzaam het sporten aan ’t opbouwen bent.

4. Supergave en stoere capribroek van het merk NIKE. Zit dankzij de fijne stof ontzettend comfortabel en dankzij de kekke print weet je zeker dat je goed voor de dag komt.

5. Goede fitnessschoenen mogen niet ontbreken als je gaat sporten. Deze van NIKE bieden je voeten de juiste ondersteuning, voelen comfortabel aan en zorgen voor de nodige ventilatie.

6. Een bidon met water, een handdoek en eventueel nog eigen gewichtjes. Je neemt het allemaal eenvoudig mee in deze supergave sporttas van het merk Under Armour.

Lees ook mijn artikel over sporten tijdens de zwangerschap!