Inmiddels ben ik bijna 29 weken zwanger en nog volop aan het sporten. Ik probeer minimaal twee tot drie uur per week te sporten om mijn conditie op peil te houden, mijn spieren – en dan met name mijn rug – soepel te houden en mijn kracht te behouden. Daarnaast is het voor mij ook een manier om te ontspannen en me energieker te voelen. Graag deel ik mijn tips voor sporten tijdens de zwangerschap en laat ik je weten waar je op moet letten als je ook tijdens je zwangerschap fit wilt blijven.

Voor de zwangerschap

Voor de zwangerschap was ik ook al een actieve sporter. Met een uurtje zumba fitness, tae bo en krachttraining kwam ik in totaal uit op 3 uur sporten per week. Ik heb het geluk dat ik, naast wat kleine kwaaltjes, me nog steeds erg fit voel tijdens de zwangerschap. Hierdoor kan ik mijn sportregime, hoewel iets aangepast, moeiteloos voortzetten.
Geen actieve sporter maar wil je wel graag beginnen met sporten? Dat is prima mogelijk tijdens je zwangerschap. Let er wel op dat je rustig begint en actief blijft luisteren naar je lichaam. Ga niet over je grenzen heen en doe alleen een sport en/of oefening waar je je comfortabel bij voelt.

Sporten tijdens de zwangerschap

Op internet valt er genoeg informatie te vinden over sporten tijdens de zwangerschap. Bijvoorbeeld dat paardrijden, balsporten en contactsporten zoals judo niet aan te raden zijn. Elke andere sport kan je in principe prima blijven uitoefenen. Ook hier geldt; kijk bij wat je past, luister naar je lichaam en stel grenzen.
Als je echter het internet moet geloven, zijn de enige sporten die je mag uitoefenen yoga en zwemmen. Prima natuurlijk, maar als je net als ik al jarenlang actief sport mag je echt wel iets meer dan dobberen in het water of op een matje liggen. Ik voel me nog erg fit dus een uurtje fitness zumba of krachttraining voelt voor mij meer dan prima. Vooral lekker blijven doen dus.

Tempo en oefeningen aanpassen

Enkele maanden geleden sportte ik zonder probleem twee uurtjes achterelkaar. Hup een uurtje zumba fitness gevolgd door een uurtje intensief kicken en slaan tijdens tae bo. Ondanks het feit dat mijn conditie nog prima is, zijn twee uurtjes sporten echt teveel voor mij. Toen ik rond mijn 22ste week tijdens het tweede uur last kreeg van mijn buik, heb ik besloten om het voortaan op één uurtje te houden.
Daarnaast zijn er bepaalde oefeningen die je tijdens je zwangerschap niet langer meer mag doen. Buikspieroefeningen bijvoorbeeld. Ik heb tot ongeveer 17 weken mijn buikspieren getraind en daarna gestopt. Als iedereen tijdens de groepslessen druk aan zijn abs aan ’t werken is, lig ik op mijn matje mijn benen of billen te trainen. Ook andere oefeningen waarbij het springgehalte hoog ligt, doe ik in een rustiger tempo.

zwanger-sporten-1

Sportbh

Sinds het moment dat ik zwanger ben, is niet alleen mijn buik gegroeid maar ook mijn borsten. Gevolg: al het springen dat nog prima ging met mijn A-cupje gaat met twee maten meer toch iets minder soepel. Tijd dus voor een sportbh. Eerlijk is eerlijk, deze heb je eigenlijk ook nodig met formaat mini maar een kanten rood bhtje is toch iets meer appealing om te kopen dan een saaie sportbh. Vandaar dat deze bh nooit eerder in mijn lingerielade was te vinden. Tot dus een aantal maanden geleden. Ik heb een fijne sportbh van Hunkemoller weten te bemachtigen die de boel een beetje in het gareel houdt. No more zwiepende en pijnlijke borsten tijdens het springen voor mij dus.

Zwangerschapssportkleding

Skinny jeans voor mommy’s to be, kekke T-shirtjes met leuke printjes en stijlvolle zwangerschapsjurkjes zijn overal te vinden maar zwangerschapssportkleding is schaars. Gelukkig pas ik nog mijn oude warderobe (weliswaar zit alles wat strakker, maar het past!), want een nieuwe zwangerschapssportbroek is amper te vinden. En als ik er al eentje tegenkom is de prijs schrikbarend hoog. Vandaar dat ik, nu het nog kan, mijn oude sportgarderobe hanteer. Maar mocht iemand tips hebben voor een leuk shopadresje, ik houd me warm aanbevolen.

Thuis aan de slag

Geen zin om naar de sportschool te gaan, maar wil je wel actief blijven? Met een matje en wat gewichtjes kom je al een heel eind. Op internet vind je tal van oefeningen die je kunt doen om je spieren soepel en sterk te houden. Daarnaast is een stevige wandeling door het bos ook een prima optie (en nog leuk ook!). Ook een goeie tip; pak eens wat vaker de fiets. Dit helpt je zeker om je conditie op peil te houden.

Sport jij tijdens de zwangerschap?