Thuis sporten wordt steeds populairder. Steeds meer mensen verruilen hun sportabonnement voor een eigen ‘gym aan huis’. En geen wonder. Thuis sporten is makkelijk, zeer flexibel en – met de juiste materialen en oefeningen – net zo effectief als in de sportschool. Ook graag thuis sporten? Ik geef je de tips waarmee je de ideale sportruimte creëert waardoor thuis sporten leuk is en blijft.

Thuis sporten

Thuis sporten is voor veel mensen een uitkomst. Je bent een stuk flexibeler en niet afhankelijk van de openingstijden van de sportschool. Ook als je kinderen hebt is thuis sporten ideaal: zodra de kleintjes op bed liggen, kan jij thuis aan de gang. Ik help je graag met onderstaande vijf tips om het beste uit je sportroutine te halen zodat je ook thuis lekker actief aan de slag kunt:

Tip 1: kies de sport die bij je past

Het belangrijkste: kies een workout waar je je goed bij voelt en die bij jou en je doelen past. Wil je bijvoorbeeld je conditie verbeteren? Dan is cardio ideaal terwijl krachttraining juist zorgt voor strakkere, sterkere en mooiere spieren. Misschien wil je wel wat leniger en flexibeler worden en meer rust vinden, ga dan voor yoga of pilates. Op internet vind je een breed scala aan fitnesssites die je helpen om jouw perfecte sport te vinden. En onthoud: vaak is het een kwestie van proberen. Niet iedere sport zal direct helemaal je ding zijn.

Tip 2: Plan je workout

Net zo belangrijk als de juiste sport, is het inplannen van je workout. Kies voor een vaste dag/tijdstip waarop je gaat sporten. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat er van sporten niets terecht komt. Juist thuis zijn er zoveel afleidingen (Netflix, wasjes die nog gedraaid moeten worden etc…) waardoor je al snel een excuus hebt om iets anders te gaan doen. Wil je het thuis sporten echt goed oppakken, dan is plannen een must.

Tip 3: Kies het juiste materiaal

Een goede workout begint bij het juiste materiaal. Vooral als je aan je conditie wilt werken door middel van cardio mag een goed fitnessapparaat niet ontbreken. Mijn persoonlijke favoriet is de crosstrainer omdat je hiermee zowel je armen en benen traint en bovendien je core, borst, rug en schouders meeneemt. Wil je meer variatie? Kies dan bijvoorbeeld ook voor een hometrainer of loopband waarmee je je conditie traint. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Op Betersport.nl vind je een breed assortiment met fitnessapparatuur passend bij jouw doelen en wensen.

Naast de grote fitnessapparatuur heb je natuurlijk ook de wat kleinere attributen waarmee je een prima workout kunt doen. Wat dacht je van een kettlebell (o.a. voor squats), dumbbells (voor krachttraining), maar ook speed ropes en het welbekende matje dat eigenlijk niet mag ontbreken (onder meer voor sit-ups). Al jouw fitness apparaten en artikelen koop je eenvoudig en voordelig bij Betersport.

Tip 4: Maak ruimte

Helaas zijn we niet allemaal gezegend met een kast van een huis dus vaak is ’t een beetje improviseren als je thuis wilt gaan sporten. Als je kiest voor een workout waarbij je slechts gewichtjes nodig hebt, kan je ook in de woon- of slaapkamer aan de gang. Ga je echter voor een crossfitapparaat of loopband, dan zul je toch echt ruimte moeten creëren. Bijvoorbeeld op zolder, in de garage of een leegstaande kamer (waskamer of studeerkamer kan ook prima omgetoverd worden tot een (gedeeltelijke) sportkamer). Zorg er wel voor dat je sportattributen en apparaten vrijwel direct klaar zijn voor gebruik (en je dus niet eerst van alles in elkaar moet zetten/aan de kant moet zetten). Dit kost je niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat de motivatie om te sporten afneemt.

Tip 5: Maak het leuk!

Last but not least: sporten moet vooral leuk zijn! Dat betekent voor de één doelen stellen en jezelf elke keer weer uitdagen en de ander wordt blij van goede muziek of juist een trendy sportoutfit. Als het voor jou werkt om het sporten leuker te maken (en waardoor je ’t thuis sporten ook echt volhoudt) is het voldoende. Ook samen trainen met je partner of een vriend(in) kan net die stok achter de deur zijn om het sporten leuk te maken (en te houden).

Sport jij liever in de sportschool of thuis?