tips goede nachtrust

Een goede nachtrust is essentieel om overdag goed te kunnen functioneren. Helaas hebben veel mensen problemen met in slaap vallen. Behoor jij tot deze groep? Lees dan snel onderstaande tips voor een goede nachtrust.

Tips voor een goede nachtrust

Lekker slapen en na acht uur weer uitgerust wakker worden. Voor veel mensen is dit helaas niet zo gemakkelijk als het lijkt. Ze kunnen de slaap niet vatten en liggen urenlang wakker. Voor iedereen die wel wat tips kan gebruiken, verzamelde ik de beste tips voor een goede nachtrust. Slaap lekker!

Tip 1: Zorg voor een donkere en koele slaapkamer

Het beste slaap je in een koele en donkere omgeving. Zorg dus voor voldoende ventilatie in je slaapkamer door het raam op een kiertje te zitten. Ook is het handig om de slaapkamer een uur voor het slapen gaan goed door te luchten.

Zorg daarnaast voor een donkere omgeving door bijvoorbeeld een rolluik, verduisterende gordijnen en/of rolgordijn. Licht zorgt namelijk voor de aanmaak van serotonine. Serotonine regelt je stemming en dat je wakker bent. Als het donker wordt, wordt serotonine door de pijnappelklier omgezet in melatonine, het slaaphormoon.

Tip 2: Drink geen alcohol

Een glas wijn voor het naar bed gaan, wordt vaak gezien als een goed slaapmutsje. Maar niets is minder waar. Alcohol zorgt er misschien voor dat je lekkerder in slaap valt, de kwaliteit van je slaap is wel een stuk minder. Houd het dus liever bij water ’s avonds.

Tip 3: Vervang je kussen op tijd

Wanneer heb jij voor het laatst je hoofdkussen vervangen? Waarschijnlijk slaap je al geruimde tijd op hetzelfde kussen en ik moet je eerlijk zeggen: ook ik doe dit al jaren. Maar wist je dat de levensduur van je hoofdkussen ongeveer vier tot zes jaar is? Hierna verliest je hoofdkussen de gewenste ondersteuning en bovendien, uit hygiënisch oogpunt, is het echt aan te raden om op tijd een nieuw kussen te kopen.

Onlangs heb ik mijn oude kussen vervangen voor een nieuwe van het merk Heckett & Lane. En pas toen ik op mijn nieuwe kussen lag, besefte ik hoe weinig steun mijn oude kussen nog bood. Ik ben een echte ‘allesslaper’. Met andere woorden: ik slaap op zowel mijn buik, rug als zij waardoor een kussen met medium steun het beste bij mij past. Gelukkig kon ik op de website dekbedwinkel.com gemakkelijk filteren op materiaal en afmeting maar ook hardheid van het kussen en wat voor soort slaper je bent (allround, buik-, rug- of zijslaper). Handig, want er is zoveel keuze in type kussens. Het kussen dat ik heb uitgekozen is de Silver van Heckett & Lane. De vulling van dit kussen bestaat uit 20% witte ganzendoos. Hierdoor ligt het kussen lekker stevig, maar kan je er ook prima in wegzakken. Ideaal dus voor een allround slaper zoals ik. De eerste nacht was wel even wennen op zo’n nieuw kussen, maar eerlijk is eerlijk: ik lig nu heerlijk!

Tip 4: Geen cafeïne meer na 15:00 ’s middags

Koffie, thee, chocolade en frisdrank zoals cola bevatten cafeïne en stimuleren de hersenen. Dit zorgt voor een oppepper en een wakker gevoel. Vermijd dus cafeïne na 15:00 uur ’s middags en je zult zien dat je ’s avonds beter in slaapt valt.

Tip 5: Sporten overdag of aan het begin van de avond

Na een intensieve workout ben je waarschijnlijk fysiek heel moe, maar in je hoofd nog vol adrenaline. Je spieren zijn weliswaar moe, maar sporten verhoogt je energielevel en je lichaamstemperatuur. Dit zorgt ervoor dat je na een late workout veel lastiger in slaap valt. Probeer dus overdag of aan het begin van de avond te gaan sporten.

Tip 6: Stop het piekeren

Ben je ’s avonds nog veel aan het malen en piekeren? Leg een notitieboekje naast je bed en schrijf hier al je zorgen op. Door het van je af te schrijven, wordt het ook makkelijker om het van je af te zetten zodat je lekker kunt gaan slapen.

Hoe zorg jij voor een goede nachtrust?

nomao saeki