Leven in het nu en elk moment bewust meemaken en van genieten. Wie wil dat nou niet? Mindfulness leven klinkt heel makkelijk, maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijker dan je denkt. Je gedachtes vliegen al snel alle klanten op (to-do-lijstjes voor morgen, telefoongesprekken van gisteren), terwijl je juist de focus moet hebben op het hier en nu. Maar hoe doe je dat? Met deze mindfulness tips voor beginners kom je een heel eind.

Tips mindfulness voor beginners

Waar het bij mindfulness op neerkomt, is dat je je bewust bent van wat je op dat moment aan het doen bent. Aandachtig leven en focussen op het hier en nu. Met deze tips lukt het je vast en zeker.

Wakker worden

Spring niet meteen je bed uit, maar blijf eerst nog even liggen. Neem de omgeving in je op en voel de warmte van de dekens op je huid. Open na het opstaan het raam, voel de frisse lucht en adem de geur van buiten in.

Douchen

Niet gehaast douchen, maar probeer de tijd ervoor te nemen. Voel de warmte van het water op je huid en ruik de heerlijke shampoo en douchecrème die je gebruikt.

Ontbijten

Ook het ontbijt verdient de nodige aandacht. Drink en eet met aandacht, wees je bewust van de verschillende geuren, texturen en smaken. En, bovenal, geniet.

Onderweg

Neem je tijd (ja ook in de ochtendspits). Kijk naar de bomen, de prachtige zonsopkomst of wolken, de mensen om je heen.

Overdag

Probeer je zoveel mogelijk tot één taak per keer te beperken. Voer die met overtuiging uit en ga pas naar de volgende taak als je de huidige hebt afgerond. Multi-tasken is een echte no-go. Pauzeer daarnaast voldoende, adem rustig in en neem je omgeving in je op. Ga tijdens de lunch naar buiten voor een wandeling en geniet van de natuur en je omgeving.

Diner

Kook met aandacht, snijd de ingrediënten zelf en leg liefde en passie in je avondeten. Eet aan tafel en vol aandacht en geniet van de gesprekken met vrienden en familie.

Avond

De televisie blijft uit vanavond. Kies liever voor een goed boek, stilte of zet muziek op.

In bed

Overdenk de dag, count your blessings en soes lekker weg. Slaap lekker!

Heb jij tips voor een mindfulness leven? Deel ze in de reacties!