Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent voor veel mensen ook goede voornemens. Een van de meest populaire goede voornemens is om meer te gaan sporten. Ook zin om 2014 goed te beginnen door meer te bewegen? Ik geef je graag tips waardoor je het sporten langer volhoudt en er echt plezier aan gaat beleven.

Kies een vast tijdstip

Geen zin, geen tijd, te moe. Er zijn zat excuses te verzinnen waarom je niet zou gaan sporten. Door een vaste dag te kiezen in de week, verplicht je jezelf om te gaan en wordt het uiteindelijk routine. Wat ook goed helpt is om direct na het werk of na school te gaan sporten. Als je na een lange dag op de bank neerploft, heb je de neiging om lekker te blijven zitten. Voorkom dit door direct door te gaan naar de sportschool.

Kies een sport die je echt leuk vindt

Het klinkt heel logisch: kies een sport die je leuk vindt en je bent veel meer gemotiveerd. Houd je van dansen? Kies dan voor een uur zumba. Wil je liever meer ontspannen en je hoofd leegmaken? Dan is toga een goede optie. Wil je juist je energie kwijt? Probeer dan een lesje tae bo of kickboksen.

Ga met vriendinnen sporten

Een echte motivator: sporten met je vriendinnen. Het is niet alleen gezellig (het ideale moment om weer eens bij te kletsen), maar de kans dat je, als je even geen hebt om te sporten, toch naar de sportschool gaat is groter als een vriendin daar op je wacht.

Stel een doel

5 kilometer achter elkaar hardlopen, 10 kilo afvallen of juist sterker en leniger worden. Door jezelf een doel te stellen, zul je zien dat je meer gemotiveerd raakt. Vooral als dat doel steeds dichter bij komt. Problemen met gemotiveerd blijven? Stel jezelf een beloning als je je doel hebt bereikt. Een nieuwe jeans bijvoorbeeld of een nieuwe koptelefoon voor tijdens het hardlopen. Alles kan, als het jou maar motiveert om van die bank af te komen.

Hoe zorg jij ervoor dat je gemotiveerd blijft om te sporten?