Hardlopen is een heerlijke sport. Het grote voordeel is dat je het kunt doen waar, wanneer en hoelang je zelf wilt. Bovendien is het heerlijk om in de natuur te lopen en je gedachten even helemaal op nul te zetten. Natuurlijk zijn er wel een aantal belangrijke zaken om te weten, zeker als je voor het eerst gaat lopen. Ik vertel graag de tips voor als je gaat beginnen met hardlopen!

De juiste outfit

Allereerst is er natuurlijk de juiste uitrusting. Je wilt er natuurlijk fashionable uitzien, maar net zo belangrijk is dat je outfit functioneel en goed is. Dit betekent goede hardloopschoenen en beschermende en ademende kleding. Vooral goede hardloopschoenen zijn erg belangrijk. Laat je dus goed adviseren in de winkel.
Ook een goede sportbeha, vooral als je wat grotere borsten hebt, is een must en zal absoluut veel prettiger aanvoelen.

Rustig opbouwen

Rustig opbouwen is vooral erg belangrijk als je net begint met hardlopen. Op internet vind je verschillende hardloopschema’s en ook zijn er apps die je kunt downloaden voor op je mobiel. Vaak begin je afwisselend een minuut hard te lopen en een minuut stevig doorwandelen. Schrik niet als je na 1 minuut rennen al buiten adem bent. Dit hoort erbij. En geloof mij; over een week kan je met gemak 2 minuten achterelkaar hardlopen. Daarnaast zijn een warming-up en coolingdown erg belangrijk om blessures te voorkomen.

Blijf gemotiveerd

Ben je geen doorzetter als het om sporten gaat? Ga samen met een vriendin of sluit je aan bij een hardloopgroep. Op deze manier raak je geïnspireerd en afhaken is moeilijker als je weet dat anderen je missen. Ook een goede tips: schrijf je in voor een hardloopwedstrijd. Dat motiveert!

Voeding

Houd voordat je gaat sporten rekening met wat je eet. Een stelregel is dat je een uur na je laatste eetmoment kunt gaan lopen, mits je niet teveel hebt gegeten. Eet bijvoorbeeld een banaan en drink een glas water.
Wist je dat je drinken tijdens het lopen niet nodig is bij een afstand tot 10 kilometer? Loop je grotere afstanden, dan is wel belangrijk om onderweg je vochtgehalte aan te vullen. Drink echter niet te veel. Je maag verdraagt geen liters vocht tijdens het sporten.

Ben jij al begonnen aan hardlopen?