Gezond eten is extra belangrijk als je zwanger bent. Genoeg groente en fruit, veel volkorenproducten aangevuld met minimaal 1,5 liter per dag. Maar welke vitamines mogen niet in je menu ontbreken nu je zwanger bent? Ik laat je graag zien welke vitamines juist nu belangrijk voor jou en je kindje zijn en in welke voedingswaren deze zitten.

Vitamine D

Vitamine D zorgt voor sterke botten, voor jou en je baby. Ook loop je minder risico op zwangerschapsdiabetes en een te vroeg geboren kindje. Vooral in de laatste fase van je zwangerschap is vitamine D belangrijk. Naast een goede bot- en spierontwikkelingen zorgt vitamine D ervoor dat je kleintje minder kans heeft op bijvoorbeeld diabetes, voedselallergie en astma.

Waar zit vitamine D in?
Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Daarnaast zit vitamine D in vette vis, zoals haring, zalm en makreel en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Ook wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.
Wil je er zeker van zijn dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt, dan is het aan te raden om tijdens je zwangerschap extra vitamine D te slikken.

Foliumzuur

Foliumzuur slik je als je zwanger wilt worden en de eerste tien weken van je zwangerschap om een open ruggetje te voorkomen. Slik je het tijdens je hele zwangerschap, dan heb je meer kans op een baby met een goed geboortegewicht. Te weinig foliumzuur verhoogt het risico op zwangerschapsvergiftiging.

Waar zit foliumzuur in?
Foliumzuur komt van nature voor in groenten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. Als je niet zwanger wilt worden of bent, krijg je voldoende foliumzuur binnen als je gevarieerd eet. Echter heb je als (bijna) zwangere een hogere dosis foliumzuur nodig (400 microgram). Om voldoende binnen te krijgen wordt aangeraden om foliumzuurtabletten of multivitamines met extra foliumzuur te slikken.

Vitamine A

Ook van vitamine A heb je tijdens je zwangerschap iets meer nodig dan normaal. Vitamine A speelt namelijk een belangrijke rol bij de groei. De aanbeveling ligt op 800 microgram per dag.

Waar zit vitamine A in?
Als je boter op je brood neemt en soms vis eet, krijg je genoeg binnen. In lever zit ook vitamine A, maar daarmee moet je voorzichtiger zijn aangezien een teveel aan lever in de vroege stadium van zwangerschap de vrucht kan beschadigen bij daarvoor gevoelige vrouwen. Af en toe een boterham met leverworst mag wel.

Vitamines zwangerschap

Nee, dit is geen gesponsord artikel maar ik wil wel graag met jullie delen op welke manieren ik ervoor zorgde dat ik tijdens mijn zwangerschap voldoende en de juiste vitamines binnen kreeg. Ik slikte namelijk sinds het moment dat ik zwanger wil worden extra foliumzuur, zoals ook wordt geadviseerd. Ik gebruikte hiervoor zelf foliumzuur van Etos. Voor €2,99 heb je 150 tabletten. Zodra je 8 a 10 weken zwanger bent, mag je hiermee stoppen maar ik slikte ze gewoon door. Een beetje extra kan namelijk geen kwaad.

Naast het foliumzuur van de Etos slikte ik ook Davitamon Compleet Mama Plus Omega-3 Visolie. Een multivitamine met mineralen en visolie en met toegevoegde foliumzuur, vitamine D en omega-3 vetzuur DHA. Yep, ook hier zit foliumzuur in. Maar ik heb ergens gelezen dat een dubbele hoeveelheid foliumzuur geen kwaad kan en juist goed is, dus vandaar dat ik die van de Etos ook nog slik.

Davitamon Compleet Mama Plus Omega-3 Visolie ondersteunt de ontwikkeling van de baby, is goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby en is goed voor de weerstand en het energieniveau. Ik eet op zich wel veel vis, maar niet voldoende om de dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen dus vandaar dat ik heb gekozen voor multivitamine met extra Omega-3. Voor 60 capsules betaal je €16,95. Vrij prijzig dus ik probeer het altijd in de aanbieding te halen.

Naast de extra vitamines zorgde ik er ook voor dat ik voldoende groente en fruit binnen krijg. Dat betekent minimaal 2 stuks fruit op een dag (van sinaasappelen tot aardbeien, appels, bananen en druiven; ik eet het allemaal) en minimaal 200 gram groente per dag. Ook dronk ik voldoende water (minimaal 2 liter per dag en dan overdrijf ik echt niet; I love water!), kookte ik regelmatig een eitje, at ik veel brood en andere volkorenproducten en kreeg ik voldoende zuivel (melk, vanillevla, boter etc.) binnen.

Een handige test die je kan helpen om te bepalen of je voldoende vitamines binnenkrijgt is de vitaminetest op vitamine-info.nl.

Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende vitamines binnenkrijgt?