Vooral in de koude wintermaanden kan je weerstand wel een extra boost gebruiken. Maar welke groenten helpen hierbij en zijn extra vitamines nodig? Ik vertel je er alles over in dit artikel.

Weerstand verbeteren

Je merkt het waarschijnlijk wel in je omgeving. Veel mensen zijn ziek, verkouden of liggen met koorts op bed. Het laatste wat je wilt is dat je aangestoken wordt en zelf dagen op bed moet liggen. Je weerstand verbeteren, vooral nu in de winter, is dan ook geen overbodige luxe. Met deze tips help ik je een handje op weg!

Eet je gezond

Gezond eten is heel belangrijk en zorgt er niet alleen voor dat je je fit voelt, maar ook dat je weerstand op peil is. En na een drukke decembermaand (en veel lekker maar een tikje ongezond eten) is het belangrijk om je weer te houden aan twee ons groenten en twee stuks fruit per dag. Om het tekort aan belangrijke vitaminen in de wintermaanden te voorkomen zijn vooral groentes als spinazie, broccoli en boerenkool aan te raden. Qua fruit moet je vooral denken aan sinaasappels en kiwi’s die rijk zijn aan vitamine C (en nog lekker ook).

Extra vitamines slikken

Voor net dat beetje extra is er niks mis met het slikken van extra vitamines. Denk hierbij vooral aan vitamine C. Deze vitamine heeft een positieve invloed op je weerstand. Bovendien speelt vitamine C een belangrijke rol bij het beschermen tegen schadelijke, vrije radicalen. Naast een goede weerstand is vitamine C ook zeker aan te raden als je last hebt van vermoeidheid, verkoudheid, gebrek aan eetlust of bloedend tandvlees.

Bewegen

Naast gezond eten en de nodige extra vitamines mag sporten uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. En het liefst in de buitenlucht als het nog licht is (voor de nodige vitamine D). Denk hierbij aan hardlopen of bootcamp. Ook een fijne strandwandeling of een wandeling in het bos is een aanrader, zolang je maar beweegt en buiten bent.

Hoe zorg jij ervoor dat je weerstand goed blijft?