Social media is de ideale manier om te communiceren met je doelgroep. Via Twitter, Facebook, Pinterest en andere kanalen houd je je fans dagelijks op de hoogte van de laatste (mode)nieuwtjes, collecties en trends. Een stroom van reacties, volgers en likes is het gevolg. Tenminste, als je het goed doet. Veel online retailers lijken nog niet helemaal hun draai gevonden te hebben. Bedrijven die communiceren in het Engels én Nederlands, alleen maar acties plaatsen, te weinig of juist teveel updaten, alleen over zichzelf praten…Om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar hoe pak je het dan wel goed aan? Hieronder volgen 5 social media tips die de online fashion branche wellicht kunnen helpen hun social media kanalen beter te benutten.

1. Show de complete look

Zorg voor inspiratie! Laat zien hoe je dat ene jasje moeiteloos combineert met die leuke broek, topje, ketting en schoenen. Je doelgroep raakt geïnspireerd en is veel eerder geneigd om het jasje, en wellicht de complete outfit, te kopen.

welikefashion-facebook
Welikfashion toont regelmatig op haar Facebook pagina nieuwe setjes. Heel old-fashion op een paspop, maar het werkt wel! Al zou ik persoonlijk kiezen voor een model of iemand uit het team die bijvoorbeeld ook blogt!

2. Zorg voor interactie

Interactie met je doelgroep is een must op social media. De tijd van alleen maar zenden ligt ver achter ons. Door het stellen van open vragen (wat is jouw ultieme zomerdag?), keuzevragen (welke van deze 3 outfits vind jij het leukst) of gesloten vragen (check onze nieuwe collectie! You like?) kom je al een heel eind! Uiteraard zijn er nog tientallen mogelijkheden om de interactie met je doelgroep op te zoeken. Het is vooral een kwestie van experimenteren.

hunkemoller-facebook
Hunkemöller vraagt regelmatig naar de mening van haar fans. En met succes! Veel likes en reacties zijn het gevolg.

3. Benut de mogelijkheden van social e-commerce

Voor de online fashion branche biedt het snelst groeiende netwerk van dit moment volop kansen. Op Pinterest worden massaal foto’s gepinned en gerepinned. Dit verhoogt niet alleen je online visibility, maar kan tevens zorgen voor meer conversies. Uit onderzoek is al gebleken dat Pinterest de hoogste ROI heeft en bovendien veelvuldig wordt gebruikt voor windowshopping.
Zorg dus dat je als merk aanwezig bent! En kleine tip: vergeet niet de directe link naar het product in de webshop. Klinkt heel simpel, maar dit gaat heel vaak fout.

supertrash-pinterest
Supertrash heeft voor elke collectie haar eigen board met alle producten en een linkje naar de webshop.

4. Maak het persoonlijk

Betrek je doelgroep meer bij je merk. Niet alleen door de interactie aan te gaan, maar juist door het allemaal iets persoonlijker te maken. Backstage video’s, foto’s van de redactie. In magazines zie je het volop, maar op social media blijft het nog een beetje achter. Juist door de mensen achter de schermen te laten zien, wordt je merk persoonlijker en krijg je eerder een band met je fans.

Het Amerikaanse vintagemerk Modcloth heeft zelfs een speciale pagina ingericht op hun website met de mensen achter de social media kanalen. Ook op het blog van Modcloth heeft elke blogger haar eigen profiel. Dit alles zorgt voor een meer persoonlijke touch en geeft karakter aan je merk.

5. Zorg voor sneak previews

Houd je fans nieuwsgierig! Door het plaatsen van sneak previews zorg je ervoor dat je fans nieuwsgierig blijven naar je merk. Bovendien zorgen sneak previews van je nieuwe collectie ervoor dat je doelgroep getriggered is en je merk in de gaten blijft houden.

perfectly-basics-facebook
Perfectly Basics toont regelmatig sneak previews van hun nieuwe collectie. Als fan ben je nieuwsgierig naar de rest en blijf je dus in touch.

Meer dan fans alleen

Uiteraard zijn bovenstaande voorbeelden niet the only way to success. En er zal vast een tip tussen zitten die voor jouw bedrijf niet opgaat. Daarom is het belangrijk om voordat je begint, of als je er al middenin zit, te bedenken wat social media voor jouw bedrijf en fans kan betekenen. Welke meerwaarde creëer je ermee? Een goede social media strategie met concrete doelen is het halve werk en maakt je social media inzet tastbaarder. Want zoveel duizenden fans is leuk, maar wat je ermee bereikt is hetgeen wat telt.