Het Britse merk Burberry verovert snel en met een enorme populariteit de online wereld. Van Art of the Trench naar Runway to Reality. Burberry weet altijd te verrassen. Watch and learn hoe een klassiek merk als Burberry de weg naar online wist te vinden.

Burberry – Art of the Trench

In 2009 lanceerde Burberry de – voor die tijd – zeer vooruitstrevende website Art of the Trench. Het platform staat geheel in het teken van de klassieke Burberry trenchcoat. Iedereen die een Burberry trench in zijn of haar bezit heeft wordt uitgenodigd om een foto te maken en deze te delen met de rest van de wereld. De eerste serie foto’s werd geschoten door Scott Schuman van het beroemde fashionblog The Sartorialist. Art of the Trench was direct een groot succes en ook nu nog is de website zeer populair met regelmatig nieuwe updates van trenchlovers around the globe.

burberry-art-of-the-trench

Burberry – Runway to reality

Fashion shows zijn vaak voorbehouden aan de lucky few. Dat kan anders moet Burberry hebben gedacht. De shows van Burberry zijn nu voor iedereen live te volgen via onder meer Burberry.com. Ook Facebook wordt ingeschakeld: doormiddel van een livestream zijn de fashionshows live te volgen via de Burberry Facebook fanpage. Bovendien is de collectie direct na afloop van de show direct online te bestellen.

Tijdens de presentatie van de Spring/Summer 2011 collectie werd live-shopping geïntroduceerd. VIP klanten waren uitgenodigd voor een feestje in één van de 25 flagship stores waar de show live werd uitgezonden Na de show kregen de gasten een iPad waarmee ze direct de nieuwste collectie konden bestellen.

Burberry chief creative Christopher Baily:
[quote]“Customers at the exclusive in-store digital events will experience the clothes, the music, the energy and the atmosphere in real time and have the unique opportunity to receive their orders in just 7 weeks” [/quote]

Burberry Tweetshow

De Spring/Summer show van 2012 was wederom een groot succes voor Burberry. Tijdens de show twitterde het Britse modemerk backstage Twitpics van elke look voordat deze de catwalk opging. De volgers van Burberry hadden het voorrecht om de collectie als eerste te zien. Talking about engagement. Dat deze vorm van engagement een groot succes was, bewijzen de cijfers. #Burberry was trending op Twitter en ook op andere kanalen was Burberry een succes.

burberry-tweetshow

Fashion, online & social

Burberry gebruikt social media op een geheel eigen manier en weet zichzelf steeds weer te vernieuwen. Christopher Bailly:
[quote] “Burberry is now as much a media-content company as we are a design company, because it’s all part of the overall experience. It’s very important to consider new technologies with a light approach. Facebook, for example, is not just a mailbox. You need to keep it going, add content, create a genuine, non-deceptive relationship”[/quote]

Burberry overtreft zichzelf en haar concullega’s door de geavanceerde inzet van social media. Van Twitter en Facebook tot het relatief nieuwe Pinterest: Burberry weet fashion, social en online prima met elkaar te combineren.