Ondanks de slechte economie zorgt e-commerce voor winst bij veel luxury brands, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door PM Digital, een digitaal marketing bureau uit New York. Het onderzoek ‘Trend Report: Luxury Brands Online’ analyseert de staat van luxe e-tail en voorspelt hoe opkomende digitale en social media invloed hebben op de fashion industrie. Uit het onderzoek komt naar voren dat succesvolle marketeers degenen zijn die weten hoe ze de exclusieve en authentieke instore ervaring kunnen vertalen naar een online omgeving.
De resultaten uit het onderzoek zijn tot stand gekomen door het analyseren van 46 luxe kleding en accessoires merken (met uitzondering van sieraden). Deze 46 merken vormde samen een goede benchmark voor de complete sector. In het onderzoek is gekeken naar merk erfgoed, prijs en dominant klantprofiel. In het onderzoek zijn onder meer grote luxury brands als Ralph Lauren, Gucci, Michael Kors, Louis Vuitton en Chanel meegenomen, welke samen goed zijn voor 75% van het online luxe marktaandeel. De meeste websites van luxury brands hebben nu ook een eigen online shop: 85% om precies te zijn.

Zoekmachines grootste verkeersbron voor luxury brands

Zoekmachines blijven de grootste bron van verkeer naar luxe merksites met 37% van alle verwijzingen, met Google die alleen al goed is voor 29%. Luxe merken hebben meer verkeer afkomstig van zoekmachines dan andere kleding en accessoires sites. Echter zijn het vooral de luxe merken die paid search (SEA) laten liggen. Het nadeel hiervan is dat veel merken potentiële kliks nu afdragen aan andere websites die ook hun merken voeren. En nu de meeste luxury brands ook hun eigen webshop hebben is dit een gemiste kans.

Naast de zoekmachines zorgt ook social media voor een aanzienlijke hoeveelheid verkeer, namelijk 8%. Facebook is hierbij de belangrijkste speler met 4%. Newbie Pinterest levert evenveel bezoeken op als Twitter en bewijst hiermee het afgelopen jaar een belangrijke bron van inkomend verkeer te zijn geworden. Naast Pinterest zien we ook dat veel merken Instagram omarmen, de snel groeiende sociale foto app die recent is overgekocht door Facebook.

“Consumenten zoeken via websites en mobiele apps vaker naar handschoenen en tassen dan elk ander type kleding”

Engagement door social media

Uit het onderzoek blijkt tevens dat social netwerken als Pinterest en Instagram een grote bijdragen leven aan customer engagament. Met andere woorden: social netwerken zorgen ervoor dat je fans en je doelgroep meer betrokken zijn bij je merk wat uiteindelijk zal resulteren in meer sales.

E-commerce strategie

Een gedegen en geïntegreerde e-commerce strategie is voor veel luxury brands de weg naar succes. In deze strategie moeten zowel je organische als betaalde zoekresultaten centraal staan. Daarnaast is aanwezigheid op social media belangrijk. Kortom: je moet zijn waar je doelgroep ook is. Alleen op deze manier kan je als merk de concurrentie aangaan met je concullega’s.

Over het onderzoek

Een groot deel van de gegevens in dit onderzoek zijn afkomstig van Experian Hitwise Noord-Amerika. Experian is een toonaangevende wereldwijde online competitive intelligence service.

PM Digital is een bekroonde digitale marketing bureau dat gespecialiseerd is in Paid Search, SEO, Social Commerce, Display Advertising en Shopping Feed Management. Door middel van op maat gemaakte, high-touch campagnes, zorgt het bedrijf voor relevant verkeer naar websites van klanten om zo hun bedrijf online verder te laten groeien.

Het complete onderzoek is hier te downloaden