Donderdag 21 juni was het Emerce event eFashion. Het congres voor online & mobile voor de fashion branche. Alle trends en ontwikkelingen op het gebied van online fashion markting passeerden de revue. Deze dag sprak Noortje de Bruijn van Vente Exclusive. Met veel enthousiasme vertelde De Bruijn alles over member-only flash sales en het succes achter de exclusieve online shop. FSHN Forward was erbij en doet verslag.

Vente Exclusive is een member-only online shop waar leden profiteren van kortingen op mode en lifestyle-artikelen van bekende merken, waaronder Desigual, Replay, Diesel, Esprit, Marlies Dekkers en Nike. Vente Exclusive is op dit moment Benelux marktleider met 1,7 miljoen leden. De exclusieve webshop richt zich voornamelijk op vrouwen tussen de 35 en 45 jaar. Niet geheel onlogisch omdat deze groep vrouwen vaak net iets meer te besteden hebben.

Vente Exclusive biedt vrouwen een unieke shopping experience. De members-only webshop biedt elke dag twee tot drie bekende merken aan, waarbij kortingen worden gegeven tot 70%. Vente Exclusive onderscheid zich door lage prijzen op topmerken met een uitstekende service.

vente-exclusive-online-shop

Vente Exclusive werkt niet met een eigen voorraad. Pas na afloop van een verkoop worden de kledingstukken bij het merk besteld. Een langere levertijd is hiervan het gevolg (circa twee weken), maar maakt het product ook goedkoper (geen opslagkosten). Bovendien is deze manier van verkopen ideaal voor zowel de klant als voor het merk. De klant profiteert van kortingen en het merk komt op een goede manier van zijn overtollige voorraden af. Door de chique uitstraling van Vente Exclusive blijft het imago van het merk volledig intact: de kleding wordt gefotografeerd op model en krijgt een mooie presentatie in de webshop. Bovendien is het aanbod van Vente Exclusive niet te vinden via Google.

Vente Exclusive Mobile App

Inspelen op de behoefte van de klant staat hoog in het vaandel bij Vente Exclusive. De klant van nu wil namelijk niet gebonden zijn aan de standaard openingstijden, maar winkelen wanneer het haar uitkomt. In 2011 lanceerde Vente-Exclusive daarom een iPhone app, die nu al ruim 50.000 keer is gedownload. Daarnaast is het mobiele verkeer naar de website gestegen van 18,3% in twee jaar tijd. Wel, zo vertelt Noortje de Bruijn, wordt de app voornamelijk gebruikt om zich te oriënteren. Echte aankopen worden niet gedaan. Inmiddels is er ook een Android app beschikbaar. Een mobiele website is in ontwikkeling.

vente-exclusive-twitter

Social media

Bellen naar de klantenservice wordt bijna niet meer gedaan. Maar communiceren met de klant blijft belangrijk. Vente Exclusive biedt een chatservice op de website. Een laagdrempelige en directe manier waarmee de klant snel geholpen wordt. Daarnaast wordt ook Twitter ingezet om vragen te beantwoorden.

Vente Exclusive is daarnaast ook actief op Facebook. Een kanaal dat voornamelijk wordt gebruikt voor engagement en interactie. Zo organiseerde Vente Exclusive rond moederdag een fotowedstrijd waarmee een professionele fotoshoot voor moeder en dochter was te winnen.
Ook biedt Facebook veel inzichten. Zo wordt er regelmatig aan de fans gevraagd wat ze van de webshop vinden of van het gebruiksgemak van de app. Op deze manier blijven de fans op een leuke manier betrokken bij het merk.

Online shopping / offline shopping

Noortje de Bruijn: “Er zit een groot verschil tussen on- en offline shoppen. Vrouwen twijfelen online veel meer. Ze leggen veel kledingstukken in hun digitale winkelmandje, maar ongeveer 50% van de winkelmandjes wordt niet afgerekend. Bovendien ligt ook het aantal retouren bij vrouwen veel hoger dan bij mannen (30%)”

Vente Exclusive probeert de twijfelende vrouw over de streep te trekken door middel van remarketing: een dag erna krijgt de klant een mailtje met de producten in haar winkelmandje en of ze deze niet alsnog wilt afrekenen. Een ideale manier om alsnog de sales binnen te krijgen.

De klant aanspreken

Maar ook hoe je de klant aanspreekt maakt veel verschil. Vente Exclusive is naast in Nederland ook actief in België. Productomschrijvingen worden in drie talen geschreven (Nederlands, Belgisch en Frans), waarbij duidelijk gelet wordt op hoe iets wordt gezegd.

Bij de nieuwsbrief is de onderwerpregel van groot belang. Ook hier wordt veelvuldig mee getest. Opvallend resultaat: toen Vente Exclusive de afzender van ‘Sophie’ (het meisje van de klantenservice) naar ‘Vente Exclusive’ veranderde, steeg het openingspercentage van de nieuwsbrief met 8%.

vente-exclusive-noortje-de-

Nieuwe bezoekers & nieuwe klanten

Vente Exclusive blijft zich doorontwikkelen. Nieuwe bezoekers en klanten zijn hierbij belangrijk. Maar hoe trek je nieuwe bezoekers? Vente Exclusive gebruikt naast Google Adverteren (SEA), ook Facebook adverteren en adverteren op portals als Marktplaats.nl. Voor elke advertentietekst die getoond wordt in Google, wordt een aparte landingspagina gemaakt die volledig aansluit op de advertentie. Daarnaast is Vente Exclusive actief bezig met SEO.

Maar wanneer levert een nieuwe klant ook iets op? Hoe bereken je de acquisitiekosten? Noortje de Bruijn: “Een waardevolle, nieuwe klant is een klant die binnen één maand iets koopt. Uit resultaten blijkt dat wanneer een klant al in de eerste maand een item koopt, dit blijft doen en dus uiteindelijk meer oplevert”.

Veel nieuwe klanten komen ook binnen via bestaande klanten. Vriendinnen, maar ook familie worden gewezen op Vente Exclusive, worden nieuwsgierig en gaan zich vervolgens ook inschrijven. Bestaande leden worden daarnaast beloond met korting als ze een nieuwe klant weten te werven voor Vente Exclusive.

Concurrentie van Zalando Lounge

Vanuit de zaal kwam na afloop meteen de vraag: “Hoe gaan jullie om de nieuwe concurrent Zalando Lounge?” Noortje de Bruijn: “Zalando Lounge bevindt zich in dezelfde markt en is een absolute grote concurrent. Maar op dit moment zien wij hier nog geen gevolgen van.” Bovendien blijft Vente Exclusive vast houden aan haar eigen idealen: klantenbinding, emotie en mooie producten van goede merken.

Conclusie

Vente Exclusive weet met haar goede service, exclusiviteit en chique uitstraling menig modehart te veroveren. Liefhebbers van mooie merken worden met exclusieve aanbiedingen die slechts een paar dagen gelden en waar geldt op=op, verleidt tot het doen van aankopen. En met succes. Niet alleen de mooie koopjes helpen hierbij, ook de uitstekende service van Vente Exclusive en het vertrouwen van de klant zijn belangrijk. Kortom: een mooi concept en ik ben benieuwd hoe Vente Exclusive zich in de toekomst verder gaat ontwikkelen.