De tijd van alleen maar zenden, ligt ver achter ons. Interactie en betrokkenheid zijn de sleutelwoorden tot succes. Zo ook – of eigenlijk juist – in de online fashion industry waar de concurrentie moordend is. Jezelf als merk onderscheiden is juist nu zo belangrijk. De interactie aangaan, beleving creëren en je doelgroep onderdeel laten zijn van je merk zijn de factoren voor succes. Ter inspiratie, drie voorbeelden van optimale engagement in de online fashion branche.

Oscar de la Renta: Don’t tell me, show me

oscar-de-la-renta-the-board
Ontwerper Oscar de la Renta lanceerde in februari een Digital Inspiration Board. The Board is een verzamelplaats van afbeeldingen en foto’s en lijkt veel op het populaire Pinterest. Met het digitale moodboard betrekt de ontwerper zijn doelgroep actief bij het creatieve proces van het ontwerpen van zijn nieuwe Resort collectie. Onder het motto “Don’t tell me, show me” worden modeliefhebbers en creatievelingen opgeroepen om hun ideeën voor de nieuwe collectie in de vorm van beelden met de ontwerper te delen. Een effectieve en efficiënte manier om met behulp van crowdsourcing het merk Oscar de la Renta online te versterken.

ASOS: Create, Share & Shop

asos
ASOS is één van de populairste webshops in Engeland. Naast de ASOS webshop, het blog, ASOS Follows Fashion (verzameling van alle bekende fashion twitteraars) en de ASOS marktplaat is er de ASOS Fashion Finder. Fashion Finder is een online community waar modeliefhebbers hun favoriete outfits en looks delen met gelijkgestemde. Focus ligt op het creëren van moodboards met kleding en accessoires uit de ASOS webshop. Deze items zijn vervolgens direct online te bestellen. Bovendien organiseert ASOS regelmatig wedstrijden met thema’s als ‘Fashion Week Outfit’ en ‘Valentines Day Outfit’. Het meest originele en inspirerende moodboard wint. Veelal is dit shopping money waarmee de desbetreffende outfit direct kan worden gekocht.

Het uiteindelijke doel van ASOS is uiteraard conversie. Vandaar ook dat Fashion Finder, naast de input van hun members, ook zelf content creëert om het online shoppen nog extra te pushen. ASOS showt de laatste trends op modegebied waarna direct een link wordt gelegd naar de webshop (shop the trend). Bovendien biedt ASOS oplossingen voor elke gelegenheid. Of je nu naar een festival, bruiloft of sollicitatiegesprek gaat: ASOS biedt de perfecte outfit. Uiteraard direct met één klik te bestellen in de webshop.

H&M en Marni: What inspires you?

Het high-end fashionmerk Marni ontwierp, in navolging van grote merken als Versace, Viktor & Rolf en Matthew Williamson, afgelopen maand een exclusieve collectie voor H&M. Om meer awareness rondom de collectie te creëren, organiseerde Marni en H&M een speciale Instagram contest met de naam: ‘What Inspires You?’. H&M Facebook fans werd gevraagd hun eigen Instagram foto te delen door de hashtag #MarniatHM te gebruiken. Vervolgens werd de foto gepubliceerd op de H&M Facebook pagina waarna de meer dan 10 miljoen fans konden stemmen op hun favoriet. Een jury, bestaande uit bekende fashion bloggers, kozen uit de top 10 vervolgens de winnaar.

Wat deze campagne zo geslaagd maakt, is de inzet van het populaire Instagram in combinatie met het nog populairdere Facebook. Uiteraard zorgde de hoofdprijs, items uit de Marni at H&M collectie, ook voor de nodige buzz.

HM-and-Marni