Luxury brand Chanel says no to e-commerce en heeft besloten haar collectie niet online te gaan verkopen. Chanel verklaarde liever de klant in de winkel te ontvangen om zo de merkidentiteit te behouden. Bruno Pavlovsky, CEO van Chanel, liet weten dat de instore beleving van Chanel, waar de klant geheel wordt verzorgd door het personeel, een onmisbare factor is in de merkstrategie van Chanel.

De Chanel instore beleving

CEO Bruno Pavlovsky: “Our clothes are quite sophisticated and one of our strengths is alterations. To be able to wear Chanel clothes, you need to try them on. You need to be in the fitting room. You need to have a tailor who alters the clothes to fit exactly to your body. I think it’s part of Chanel. It’s more than just our service. It’s part of our differentiation to have ready-to-wear that is perfect for our customers. What we want today – and the way we use digital – is to have more and more people come to the boutique to see the product, to touch the product, but also to try the product.”

“To be able to wear Chanel clothes, you have to try them on.”

Wel kijken, maar niet online kopen

Chanel heeft, aan de andere kant, grote plannen om de komende vijf jaar een e-service-project te lanceren. Het luxury merk verkoopt op dit moment parfum en beauty producten online, maar voor de ready-to-wear collectie en de handtassen moet je als klant naar de winkel komen.

Pavlovsky verklaart deze keuze als volgt: “It’s a strategic choice. It’s a choice to say: ‘Guys, you can see whatever you want on the internet, but we want you to come to the boutique, because we feel that in the boutique we can give you the right understanding of the brand.’ So, yes, we could sell handbags on the internet. But my feeling is that it’s not qualitative enough and it’s not the kind of service that we want to give to our customers – at the moment.”

Wat vind jij? Een juiste keuze of een gemiste kans voor Chanel dat ze, in deze digitale tijd, hun collectie niet online verkopen?