De Britse editie van het weekblad Grazia gaat digitaal. De uitgeverij Bauer Media lanceerde deze week de Grazia iPad app waarmee je voor £1,99 per week de digitale versie van het magazine kunt downloaden. Bovendien is de digitale versie van het tijdschrift uitgerust met een shoppable functie waarmee lezers direct kleding, boeken, gadgets maar ook theater- en concertkaartjes kunnen kopen. De shoppable feature werkt door middel van een affiliate systeem waarmee de uitgeverij Bauer Media extra inkomsten hoopt te verkrijgen.

Shopping feature

Het digitale magazine is een exacte kopie van de papieren versie, met als enige verschil de shopping feature. De shopping feature werkt heel gemakkelijk en er is zelfs een ‘how to’ te vinden in het magazine die je precies vertelt hoe je de shopping feature kunt gebruiken. Bovendien wordt op elke pagina duidelijk aangegeven, door middel van een opvallende, gele ‘shop this page’ button, welke artikelen je direct kunt kopen.

De shopping feature werkt met drie opties: shop, share en save. Met shop kan men direct de producten kopen, de share optie geeft de lezer de mogelijkheid om het product online te delen met vrienden en met de save functie kan je je eigen persoonlijke wishlist samenstellen.

Jane Bruton, hoofdredacteur van de Britse Grazia:

“Our readers expect so much more than a PDF of Grazia on the iPad and I’m thrilled to be able to offer them something fresh, useful and genuinely different to anything else out there. Having the shop, share and save feature as our core function gives our readers instant Grazification – at their fingertips”

Het in-house team van Grazia gebruikte HTML5 en het platform Pugpig om te app te maken. Volgens de uitgeverij is deze app een goed uitgangspunt om ook andere platformen mee te creëren.

Online shoppable magazines

De advertentie-inkomsten van veel tijdschriften dalen en ook de losse verkopen lopen terug. Hoe zorg je er als magazine voor dat je blad aantrekkelijk blijft voor je adverteerders?

Deze nieuwe manier van adverteren lijkt voor beide partijen een win-win situatie. Eén van de belangrijkste principes van damesbladen is het idee dat de lezers de tijdschriften vertrouwen en regelmatig de producten die het tijdschrift aanbeveelt, koopt.

Abby Carvosso, managing director van Bauer Media’s Lifestyle brands, zegt hierover:

“This is a beautiful, bespoke product that will increase Grazia’s influence with the upscale, intelligent woman. We know they buy products recommended by Grazia and this new iPad edition offers them the ease and simplicity to buy a product as soon as they see it in our pages”

Bovendien zijn de resultaten van printadvertenties lastig te meten. Door deze manier van online adverteren worden je efforts direct zichtbaar en meetbaar. Kortom: een win-win situatie.