Gucci lanceerde afgelopen week een online banner met een kleine ‘Pin It’ button aan de onderkant van de advertentie. De advertentie maakt deel uit van de herfst / winter 2012 campagne en is te zien op vijf website: WSJ.com, Polyvore.com, Style.com, Lifestyle Mirror en het fashion blog van New York Magazine: The Cut.

Zodra je op de ‘Pin it’ button klikt op de advertentie krijgt je twee afbeeldingen te zien die je kunt delen via Pinterest: de complete advertentie en een close-up van de high heels. Op Pinterest leidde beide afbeeldingen vervolgens naar de Gucci webshop. De advertentie is ontwikkeld in samenwerking met Triple Lift. Hun eigen analytics platform houdt precies bij hoe vaak de advertentie via Pinterest wordt gedeeld.

Gucci op Pinterest

Gucci doet het goed op Pinterest. Het Italiaanse design merk heeft nu 530 pins en ruim 4.100 volgers. Maar om via Pinterest je engagement te verhogen hoef je niet eens heel aanwezig te zijn op het nieuwe platform. Veel merken, die (nog) niet op Pinterest aanwezig zijn, worden toch veelvuldig genoemd. Simpelweg omdat veel Pinterest members hun producten en afbeeldingen veelvuldig pinnen via andere online kanalen.

To pin or not to pin

Een pinnable advertentie klinkt leuk, maar werkt het in de praktijk ook? De meeste advertenties (on- en offline) worden vaak genegeerd en geassocieerd met vervelend en storend. Daarnaast is het niet direct duidelijk wat je nu gaat pinnen. De schoenen of toch het model? Daarnaast werkt een pinnable advertentie alleen als de advertentie visueel aantrekkelijk is.