Het lingeriemerk Hunkemöller kennen we natuurlijk allemaal van de kanten slipjes, push-up bh’s en – sinds enkele jaren – ook Sylvie die als boegbeeld voor de lingerieketen dient. Het merk is de laatste jaren gegroeid van next-door kledingwinkel tot een merk met een geheel eigen imago. Maar Hunkemöller wil meer. Hunkemöller heeft de ambitie om op lingeriegebied de belangrijkste retailer in Europa te worden. Een hoog streven. Maar zeker gezien de minimale concurrentie een streven die ook waar gemaakt kan worden. Mits ze investeren in hun eigen merk en de presentatie ervan.

Everywhere commerce

Hunkemöller gaat zich meer richten op everywhere commerce. Een nieuwe term waarbij de focus ligt op een 24/7 shopping experience. Zowel on- als offline en waarbij de scheidslijn tussen de fysieke winkels en de online shop steeds verder vervaagt.

Ambitie is één, maar de tools om dit waar te maken is een tweede. Om everywhere commerce inderdaad te implementeren in de strategie van Hunkemöller heeft de lingerieketen de hulp ingeroepen van retailbureau Kega. Samen met hen heeft Hunkemöller de cross chanel strategie verder uitgedacht.

Meer gemak en meer keuze staan hierbij centraal en worden ingezet om de klant optimaal te verleiden. De klant heeft 24/7 de mogelijkheid om aankopen te doen door alle kanalen heen. Via de app, de mobiele website, de online shop of via de fysieke winkel: de mogelijkheden zijn eindeloos. Bovendien worden on- en offline beter met elkaar geïntegreerd. Klanten kunnen hun online bestelling afhalen en terugbrengen in de winkel. Of er voor de klant ook de mogelijkheid is om een maat, die niet in de fysieke winkel op voorraad is, ook online te bestellen is nog onduidelijk. Maar dit is zeker een optie die vooral voor de klant heel aantrekkelijk is.

Hunkemöller app

Hunkemöller heeft al een eigen mobiele website en een app die meer dan 100.000 keer is gedownload. Deze app geeft toegang tot de complete collectie en tot een eigen membercard waarmee klanten veel vormen van voordeel geeft. Bovendien was Hunkemöller de eerste in Nederland die een mobiele spaarkaart aanbiedt.
Vanaf volgend jaar is het bovendien mogelijk om via de app of mobiele website een bestelling of reservering te plaatsen.

Toekomst en meer

Bovenstaande is niet nieuw. Als je om je heen kijkt zie je dat meer retailers bezig zijn om on- en offline met elkaar te combineren. Bijvoorbeeld Macintosh die met hun overkoepelde website Intreza hun complete schoenenaabod presenteert en de mogelijkheid geeft om je bestelling in een fysieke winkel naar keuze op te halen. Ook de online bestelmogelijkheid op de winkelvloer is niet nieuw. Dus wat doet Hunkemöller in tegenstelling tot de rest nu anders? Eigenlijk niks. Een digitale membercard via de app is inderdaad erg fijn. Maar wat zijn hiervan de resultaten? Wordt de fysieke kaart minder gescand dan de app membercard bij het afrekenen in de winkel?

First things first

Hunkemöller heeft inderdaad een zeer mooi vormgegeven app en ook de mobiele website ziet er fraai uit. Maar misschien moet de focus eerst liggen op het verbeteren van de productpresentatie. Van de meeste producten in de webshop is alleen de voorkant te zien. Terwijl de achterkant, naar mijn idee, net zo belangrijk is. Ook de bijpassende producten die worden geadviseerd matchen vaak niet. Als een klant een bh koopt, willen ze vaak ook de bijpassende string, slip of boxer erbij kopen. Inplaats daarvan krijg je als bezoeker suggesties als jarretels of een corrigerende body.

In de webshop zijn alle producten nog goed te bekijken door middel van een zoomfunctie. Maar op de mobiele website en de app zijn de foto’s korrelig en onscherp. Een reden om als klant niet online te kopen of toch maar de fysieke winkel op te zoeken.

Conclusie

De potentie van Hunkemöller om de grootste lingerieretailer van Europa te worden is er zeker. Maar voordat men begint met het implementeren van een complete cross chanel strategie is het belangrijk om eerst naar de basis te kijken en je te richten op conversieoptimalisatie. Het presenteren van je producten, de mogelijkheden van up- en crossselling. En bovendien: beleving. Hunkemöller is meer dan alleen lingerie. Door op de website meer content te plaatsen (een blog, video’s etc.) zorg je voor een community gevoel. Je doelgroep gaat zich aan je binden, van je houden en op deze manier maak je van je merk een love brand. En dat is eigenlijk wat we allemaal willen.