Het Franse modehuis Chanel heeft deze maand een microsite gelanceerd genaamd Inside Chanel. De website biedt bezoekers een kijkje in de geschiedenis van het modehuis, de producten en haar oprichtster Coco Chanel.

Inside Chanel is bereikbaar op inside-chanel.com en via de originele website van Chanel, chanel.com. De microsite is verdeeld in twee delen. Een timeline met de historie van het merk, compleet van 1883 (het geboortejaar van Gabrielle ‘Coco’ Chanel) tot anno 2012. Inclusief alle campagnes, collecties, de winkels en meer. Het tweede deel is volledig dedicated to Chanel’s bekendste parfum: No.5. Met uiteraard Marilyn Monroe, maar ook hedendaagse iconen als Audrey Tautou en Nicole Kidman. Brad Pitt, die onlangs werd geïntroduceerd als het nieuwe boegbeeld van Chanel No.5, ontbreekt nog maar zal naar verwachting snel worden toegevoegd aan het rijtje.

Inside Chanel: geschiedenis van een modehuis

Maar waarom een aparte website lanceren? Het antwoord is simpel, aldus Chanel. Via chanel.com kan men het laatste nieuws lezen, de collectie en behind-the-scenes content bekijken, maar er was tot op heden nog geen plek waar men meer te weten kan komen over de geschiedenis van het modehuis.

[quote]“Telling our history on the web and making it accessible to as many people as people is yet another way of marking our difference, reaffirming our values and forming emerging markets by enabling them to discover a world to which until now they had little — or no — access,” a spokesperson said. “We have always been an innovative brand — that is what we wanted to get across”[/quote]

Geen webshop, wel beleving

Chanel liet onlangs nog weten dat ze niet van plan zijn een online shop te starten. Alleen de beauty collectie en de parfumlijn zijn online verkrijgbaar, maar voor kleding zal men naar de winkel moeten komen. Ondanks dat het Franse modehuis niet aan e-commerce doet, is Chanel wel erg actief op internet. Naast activiteiten op social media produceert Chanel regelmatig korte films.