De online fashion branche is een van de grootste en snelst groeiende branches in Europa. Toch staat fashion e-commerce, in vergelijking tot andere branches als elektronica, nog in de kinderschoenen. Traditionele retailers proberen gaandeweg hun weg online te vinden. Maar pure e-tailers als Zalando en Wehkamp domineren het online landschap volledig. Waar liggen de kansen en hoe vind je als retailer de ideale balans tussen offline en online? Met andere woorden: clicks & bricks, hoe nu verder?

Retailers versus e-tailers

De Nederlandse e-commerce branche bevindt zich in de expansie fase. Steeds meer kledingretailers bewegen zich richting internet. Dit leidt enerzijds tot meer online shops en anderzijds tot een versnelde ontwikkeling van e-commerce in de fashion branche. Toch valt er nog genoeg te verbeteren.

Consumenten hebben hoge verwachtingen als het aankomt op online winkelen. Retailers hebben als gevolg hiervan een inhaalslag te maken als ze willen concurreren met de Zalando’s en Wehkamp’s van nu. Toch hebben de traditionele retailers met hun bricks en clicks een groot voordeel ten opzichte van de etailers: online en offline worden steeds vaker gecombineerd. Voor retailers ligt op het gebied van cross-chanel nog een enorme kans. Een gelijke investering in bricks & mortar en online kanalen is hierbij noodzakelijk.

De kracht van de fysieke winkel

Fysieke winkels worden belangrijk(er). Klinkt wellicht tegenstrijdig met de vele ontwikkelingen op het gebied van e-commerce, maar een fysieke winkel wordt een duidelijke succesfactor. Uit het Cross Chanel Retail rapport komt naar voren dat voor damesmode het zoeken naar producten een echte cross chanel aangelegenheid is. Dit aantal zal de komende jaren stijgen van 67% in 2011 naar 73% in 2015. Met andere woorden: offline en online worden steeds vaker gecombineerd in het oriëntatie- en aankoopproces. Hoe speel je als retailer in op deze nieuwe ontwikkelingen en kansen?

Commerciële kansen door multichannel opereren

Door de opkomst van diverse technologische ontwikkelingen en m-commerce wordt de lijn tussen offline en online steeds vager. Bovendien zorgt de combinatie van een fysieke winkel met een online shop voor veel voordelen en kansen. Een traditionele retailer met een online shop heeft de mogelijkheid multichannel te opereren.  De klant kan online bestellen maar kiezen voor afhalen in de winkel. Dit verhoogt tevens de kans op additionele aankopen.

Bovendien kan een groot deel van internetverkopen online in de winkel plaatsvinden. Klanten kunnen een bestelling plaatsen op een smartphone of tablet. Daarnaast is er de mogelijkheid om een zuil of een scherm in een winkel te plaatsen. Dit is vooral handig als een bepaalde maat of kleur niet meer op voorraad is, maar wel door de klant in de webshop kan worden besteld. Nee-verkopen is er nu niet meer bij.

Deze manier van online bestellen in een fysieke winkel kan ook prima werken voor retailers die producten van bekende merken verkopen. Een merk als Diesel heeft een uitgebreide collectie kleding. Deze collectie is maar deels in de fysieke winkel van de retailer te bekijken. Wil een klant toch een bepaalde jeans, dan is er de mogelijkheid om deze via de website van het merk direct in de winkel te bestellen. Als merken op deze manier meer samen gaan werken met fysieke retailers dan zorgt dit voor een forse omzetverhoging.

Wat we ook steeds vaker tegenkomen is een online shop in een online shop. Bijvoorbeeld: de lingerie van Hunkemöller is ook op Wehkamp.nl te koop Shop-in-shops, zowel op internet als fysiek, passen perfect in een multichannel-strategie.

Conclusie

Online en offline versterken elkaar in grote mate. Een website gecombineerd met een e-shop is uitermate geschikt voor het opdoen van inspiratie en het ontdekken van modetrends. Bovendien biedt een online shop de mogelijkheid voor de klant om zich te oriënteren. Een fysieke locatie neemt alle nadelen van een online shop weg: producten kan je direct mee naar huis nemen en zijn in real life te bekijken. De nadelen van een fysieke winkel (beperkte voorraad) worden door de inshop online experience ruimschoots goed gemaakt.