weerstandsbanden

Effectief, ideaal voor een complete body-workout en nog leuk ook! Het trainen met weerstandsbanden, ook wel fitness elastiek of resistance band, wordt steeds populairder. En geen wonder. Deze elastieken zijn gemakkelijk mee te nemen waardoor je altijd en overal kunt sporten en zijn behoorlijk effectief. Je maakt er elke oefening – van squats of leg raises – net iets zwaarder mee waardoor je effectief werkt aan je spiergroei. In dit blog vertel ik je meer over weerstandsbanden en welke oefeningen je ermee kunt doen voor een total bodyworkout.

Wat zijn weerstandsbanden?

Weerstandsbanden, ook wel fitness elastiek of resistance band genoemd, zijn smalle, lichtgewicht elastieken die je gebruikt tijdens het sporten. Weerstandsbanden zijn een effectieve manier om je spierontwikkeling en vetverbranding te bevorderen. De intensiviteit van je oefeningen gaat omhoog en er ontstaat een progressive overload die je spiergroei stimuleert en waardoor je sneller de gewenste resultaten behaald. Omdat je bovendien met weerstand traint in plaats van met kilo’s, heb je minder snel kans op blessures en overbelasting.

Het grote voordeel van weerstandsbanden: je neemt ze gemakkelijk mee waardoor je altijd en overal je work-out kunt doen. Of dit nu op vakantie is, thuis, in het park of in de sportschool.

Soorten weerstandsbanden

Weerstandsbanden zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes. Geel en rood geven een lichte weerstand en zijn hiermee ideaal voor beginners. Blauw en groen zorgen voor een medium weerstand en de zwarte elastiek is voor de gevorderde sporter. Door het langzaam op te bouwen, ontdek je vanzelf welke resistance band het beste bij jou en de desbetreffende oefening past. Gaat de oefening je gemakkelijk af? Kies dan voor een zwaarder elastiek.

Oefeningen met een weerstandsband

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen met een weerstandsband. De bekendste:

Squats

Met een fitness elastiek wordt squaten nog effectiever. Doe de band net boven je knieen en ga in squat-positie staan. Zak vervolgens door je knieen naar beneden waardoor het lijkt alsof je gaat zitten. Kom vervolgens weer omhoog en herhaal dit vijftien keer in setjes van 3.

Monsterwalk

Doe de resistance band net boven de enkels en ga in een lichte spreidstand staan. Zak vervolgens lichtjes door de knieën en maak een zijwaartse pas naar rechts waarbij er continue spanning blijft op de band. Voel je de zijkanten van je benen branden? Dan doe je het goed.

Front raise

Zet je voeten op het elastiek en pak het elastiek met je handen vast. Houd vervolgens je armen gestrekt en til deze omhoog tot schouderhoogte waarna je ze weer naar beneden brengt. Herhaal dit 15 keer.

Leg raise

Doe het elastiek om je enkels en til vervolgens 1 been recht vooruit. Herhaal dit 15 keer en wissel van been. Naast vooruit strekken, kan je deze oefening ook naar de zijkanten doen voor maximaal resultaat.

Oester

Ga op je zij liggen met de elastiek net boven je knieën. Steun met je hoofd op je hand. Trek je knieën op zodat je benen een ‘V’ vormen en houd hierbij je benen en voeten op elkaar. Klap vervolgens het bovenste been open als een oester en doe ‘m weer dicht. Je voelt hierbij spanning in je heupen en billen. Herhaal deze oefening 15 keer en wissel vervolgens van kant.

Hieronder vind je bovendien een handige work-out waarmee je supereasy de leukste en meeste effectieve oefeningen met een weerstandsband doet:

Enthousiast geworden en wil je graag aan de slag met weerstandsbanden? In de webshop van Workout Gear vind je handige mini weerstandsbanden die het sporten nog effectiever maken.

Gebruik jij weerstandsbanden tijdens het sporten?