YSL lanceert ter gelegenheid van hun nieuwe lippenstift Vernis à Lèvres, hun nieuwe website YSL Beauty Experience. ‘Het gevecht tegen de verveling’, zoals YSL het zelf noemt, is het thema van de nieuwe YSL Beauty website waarbij ‘ervaring, creatie, verslaving en grenzeloos consumeren’ centraal staan. Naast deze website lanceerde YSL ook een eigen app, zijn ze actief op Social Media, werken ze samen met diverse bloggers én weten ze offline en online perfect te combineren.

Website: YSL Experience

Op de gloednieuwe website speelt YSL in op de vraag van beleving, interactie en gepersonaliseerde content. Op de website kunnen gebruikers hun eigen ‘YSL by Me’ account aanmaken. Met dit account kunnen gebruikers hun favoriete content samenvoegen en delen met hun vrienden. De website bestaat uit drie focus productcategorieën: huidverzorging, make-up en parfum. Op het platform is er de mogelijkheid om de prachtige collectie van het merk te bewonderen en de tips van creative director Make Up Lloyd Simmonds te lezen. Daarnaast kan je je eigen persoonlijke moodboards creëren en diverse elementen van de website en personal YSL By Me pagina’s delen met je vrienden via social media.

De website is een visueel kunstwerk waar de prachtige producten van YSL nóg mooier ogen dan ze in het echt zijn. De navigatie is in het begin een beetje verwarrend, maar dit went al erg snel. Je merkt wel dat sommige teksten of nog niet vertaald zijn of nog niet helemaal lekker lopen. En ook het direct online shoppen is een minpuntje. Want zulke mooie producten, daar wordt een meisje erg hebberig van…

App: Color Mirror

Naast de nieuwe website, lanceerde YSL Beauty ook de gratis >app Color Mirror. Met deze app kunnen gebruikers de make-up van YSL zelf uitproberen op een foto van een model. Van knalrode lippen tot een sexy smokey eye. Bovendien geeft make-up artist Lloyd Simmons bruikbare tips en tricks om je beauty look te perfectioneren. Helemaal tevreden met je look? Dan is delen met je vrienden in één klik gebeurd.

YSL en Social Media

YSL is al een tijdje actief op social media. Met heel wat fans op Facebook, volgers op Twitter en YouTube abonnees is YSL geen nieuwkomer op dit gebied. Ook is YSL Experience nu te vinden op Pinterest. De YSL beauty collectie is hier te bewonderen, net als backstage video’s.

Daarnaast is het beautymerk, net als Estée Lauder, de samenwerking aangegaan met een aantal bloggers. Waaronder Cherry Blossom Girl uit Frankrijk en Teeth Are Jade uit Duitsland. Elke blogger heeft een artikel gewijd aan haar favoriete YSL beauty product. Manager Olivier Billon van Ykone Agency:

“Bloggers are strong digital influencers, all over the world. Each of them, through their own inspirations, take part in the free and surprising tone of YSL Beauty. By opening up their universes to YSL products, they help create a new type of relationship between brands and blogs”

Online en offline: Retail-tainment

YSL promootte de nieuwe lippenstift Vernis à Lèvres, op een wel heel bijzondere manier! Op het vliegveld van Londen Heathrow werd er een interactieve stand neergezet. Hier konden reizigers op een groot scherm een splash artwork creëren met de kleuren van de nieuwe lipstick. Het eindresultaat kon vervolgens via Facebook worden gedeeld.

Carla de Préval, de internationale directeur digitale marketing van YSL beauty:

”Retail-tainment is for us a fundamental part of the 360° strategy. We think that it is very important to offer benefits to consumers on all the brand’s touch points, with a single message, declined in useful ways for users”

De interactieve stand was slechts enkele stappen verwijderd van de tax-free shop van YSL Beauty. Een perfecte manier om bezoekers direct de winkel in te krijgen. Bovendien geeft dit goed weer hoe offline en online samen kunnen werken. Het optimaliseren en samen laten werken van e-commerce, digitale experimenten en offline stores is uiteindelijk hetgeen waar YSL Beauty heen wilt. Dit alles door ‘test and learn’.